Saavutettavuus

Podcast ohjelmat

Asiasta-ja-Asian-Vierestä_-Podcast.mp3: Audio automatically transcribed by Sonix

Asiasta-ja-Asian-Vierestä_-Podcast.mp3: this mp3 audio file was automatically transcribed by Sonix with the best speech-to-text algorithms. This transcript may contain errors.

Juha Linna:
Tervetuloa kuuntelemaan Asiasta ja Asian vierestä podcastiä. Tänään aiheena on podcastien suunnitteleminen ja toteuttaminen. Minä olen Juha Linna, kouluttaja Karelia ammattikorkeakoulusta. Tänään erikoisvieraanani on Superpodcast Companyn tuottaja Matti Meikäläinen. Tämä on siis Asiasta ja Asian vierestä. Tervetuloa mukaan! Tänään saamme olla erityisen onnellisia saatuamme ohjelmamme mukaan erittäin kiireisen podcasttuottajan Matti Meikäläisen. Superpodcast Companystä. Matti tuotantoryhmineen on toteuttanut jo vuosia lukemattomat kerrat palkittuja podcast sarjoja sadoille yrityksille ja yhteisöille. Siis voimme olla varmoja, että tieto ja syväkokemus osaaminen mitä tänään saamme kuulla, on todellakin tutkittua ja testattua. Matti Meikäläinen. Lämpimästi tervetuloa mukaan ohjelmaamme!

Matti Meikäläinen:
Kiitos, kiitos! Mukava, että pääsin mukaan tähän ohjelmaan.

Sponsoriviesti:
Tämä podcast-sarja Asiasta ja Asian vierestä on toteutettu osana Karelia ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden Työ ESR hanketta. Rahoittajina hankkeelle toimivat Pohjois-Savon ELY keskus ja Karelia ammattikorkeakoulu. Rahoitus ohjautuu hankkeelle Euroopan unionin ESR rahoituksesta.

Juha Linna:
Podcastit Suomessa ovat saaneet vasta vuodesta 2018 alkaen hyvin kiivaan nousukiitoisen alun. Vaikka podcastit maailmalla eivät ole enää pitkään olleet mikään uusi asia. Matti, mistä arvelet, että tämä hitaus suomalaisten podcastien nousukiitoa haittasi aiemmin?

Matti Meikäläinen:
No minä luulen, että se saattoi johtua nimenomaan siitä, että meillä ei ollut siihen kulttuuria… Ja uskon, että nämä edellä mainitsemani syyt varmaan oli se se syy, minkä takia se tää kehitys meillä alko huomattavasti paljon myöhemmin kuin monilla muilla.

Juha Linna:
Milloin itse ajauduit alkamaan tuottamaan podcasteja?

Matti Meikäläinen:
No se taisi olla itse vuosi 2011, kun ensimmäistä kertaa jotenkin tähän podcastin kaltaisiin tuotantoihin ajauduin. Olin tehnyt aiemmin kaikkia muita audiovisuaalisia…. Ja sitten lopulta 2017 vuonna perustettiin tää Superpodcast Company, jonka toiminta jatkuu siis tälläkin hetkellä ja siitä asti näitä ammatikseen näitä podcasteja on sitten tuotettu.

Juha Linna:
Nyt podcasteja on tuotettu ammattimaisestikin useamman vuoden ajan ja varmaankin ihan pienimmistä lapsenkengistä lienee jo päästy eroon ja pystytty astumaan ammattimaisempaa tuottamista kohti. Joko asiakkaat osaavat määrittää tarpeita ja ollaanko valmiimpia myös maksamaan sisällöistä? Mikä on tämän päivän tilanne? Matti?

Matti Meikäläinen:
No kyllä siis selvästi parempaan suuntaan ollaan menty. Toki paljon on vielä tehtävää. Oikeastaan kuitenkin vielä tämä podcastin aika uusi asia ja tulee myös sellaisia tilauksia, joilla joissa ei tavallaan ole päätä eikä häntää. Eli tota koulutusta varmasti tarvitaan… Mutta kuten osa aiemmin jo tuumasin, niin kyllähän tilanne on tänä päivänä huomattavasti parempi kuin mitä pari vuotta sitten. Aika ammattitaitoisia tilauksia tällä hetkellä jo tulee ja näyttää siltä, että asia menee koko ajan eteenpäin ja tämäkin puoli tässä ajassa sitten paranee kehityksen kautta.

Juha Linna:
Mikä on tavanomaisin tapa tilata podcastuotantoa.

Matti Meikäläinen:
Voi kyllä sanoa, että oikeastaan sellaista tavanomaista tapaa ei vielä edes ole. Eli meidän yhtiöiden täytyy aika paljon auttaa niissä asioissa, tehdä erilaisia konseptimalleja ja viedä niitä… Sitten tapa saada asioita eteenpäin ja viedä niitä kohti parasta tulosta on nimenomaan räätälöidä asiakkaalle ihan omaa malli ja muoto. Toki se perustuu erilaisiin formaatteihin, mitä ollaan luotu jo aiemmin. Useimmiten näin.

Juha Linna:
Onko tilaajilla itsellään riittävää käsitystä siitä, mitä ollaan tekemässä ja miksi ollaan tekemässä?

Matti Meikäläinen:
Tuo oli hyvä kysymys…Valitettavasti täytyy todeta, että aika usein asiakas vähän niin kuin on etsimässä jotain, mikä auttaisi heidän markkinointiaan ja oikeastaan mitään muuta siellä ei ole. Että kyllä me lähdetään monta kertaa hyvin tyhjästä liikkeelle ja se saattaa olla joskus tosi pitkä prosessi ja joskus se ei… Itse kuitenkin uskon, että mitä pidemmälle mennään, niin sen koulutetumpia myös ovat tilaajat eli tilaajien edustajat, monesti tiedottajat, ja he ovat meille sitä ydinporukkaa, joista jotka alkavat sitten tiedustella tätä podcastin mahdollisuutta heidän omana osana joko heidän koulutusta tai heidän markkinointia tai jotain muuta. Ja näen, että tilanne on menossa koko ajan huomattavasti parempaan suuntaan.

Juha Linna:
Nyt kun meillä on jo kaikilla kokemusta kertynyt sekä podcastien kuuntelijoina että myös tuottajina. Miltä vaikuttaa? Mihin suuntaan odotat podcastien kehittyvän ja millaisen siivun sähköisen median markkinoista ne tulevat haukkaamaan lähitulevaisuudessa?

Matti Meikäläinen:
Kyllä selvästi trendi on kasvava, eli podcast tulee olemaan hyvin vahvasti osana osana sähköisen median markkinointia ja monia muita tehtäviä. Että yksi tapa. Ihan siis oman henkilökunnan motivoimiseen… Täytyy samalla kuitenkin myös kertoa, että ihan sokeasti en osaa luottaa markkinatutkimuksiin, jotka liittyy podcastiin ja podcastien kuuntelemiseen. Niissä on vielä paljon kehitettävää ennen kuin ne muodostuu oikeaksi dataksi.

Juha Linna:
Tiivistetkö vielä Matti lyhyeen loppupuheenvuoroon ne ensi arvoiset asiat, joita pitää muistaa, kun suunnittelee omaa podcastia tai podcast sarjaa?

Matti Meikäläinen:
No kyllä se on kuitenkin aika pitkälle se sama kaava mitä mitä kannattaa lähteä siinä asiassa selvittämään. Ensin tietysti kohderyhmä kelle tämä suunnataan, sit konseptointi sille podcastille, sitten käsikirjoitus ja sitä kohti mennään tuotantoon ja siitä sitten julkaisuun ja mietitään vähän, että missä julkaistaan, milloin julkaistaan, minkä yhteydessä julkaistaan… Ja siitä se oikeestaan se paketti sitten syntyy. Toki sitten myös nää saavutettavuusasiat ja muut mitkä mitkä kuuluu tänä päivänä podcastiin ja on ihan lakisääteisiä osia sitä. Niitä ne tärkeimmät osat ovat. Eli siinäpä se suurin piirtein on.

Juha Linna:
Tänään saimme keskustella asiantuntija Superpodcast Companyn tuottaja Matti Meikäläisen kanssa podcastin suunnittelusta ja toteuttamisesta, historiasta ja tulevaisuudesta. Kiitokset erittäin antoisasta keskustelusta Matti!

Matti Meikäläinen:
Kiitos, kiitos! Kiva oli olla mukana. Oli mukava jutella. Ja kuuntelijoille sanoisin tässä lopuksi, että ei kannata pelätä podcastien tekemistä tuottamista ja aina kannattaa kokeilla. Kyllä se malli ja muoto sitten löytyy, kun tarpeeksi kauan hakee.

Juha Linna:
Kuuntelit siis Asiasta ja Asian vierestä Podcastin jaksoa. Aiheenamme podcastien suunnitteleminen ja toteuttaminen. Seuraavassa jaksossa perehdymme animaatioiden hyödyntämiseen koulutuskäytössä. Siihen siis ensi kuussa. Seuraa siis tiedotustamme tai nappaa vaikka tämän podcast sarjan RSS syöte itsellesi ohjelmaan, jolla podcasteja kuuntelet. Syöte löytyy myös QR koodina podcastien info tekstien yhteydestä. Löydät podcastit Spotifysta, Apple Podcastistä ja SoundCloudista hakusanoilla Asiasta ja Asian vierestä. Asiasta ja Asian vierestä podcastin sarjan vastaavana toimittajana ja podcastin toteuttajana toimin minä Juha Linna. Kiitos kuuntelemisesta ja nyt seuraavaan kertaan. Moi!

Sonix is the world’s most advanced automated transcription, translation, and subtitling platform. Fast, accurate, and affordable.

Automatically convert your mp3 files to text (txt file), Microsoft Word (docx file), and SubRip Subtitle (srt file) in minutes.

Sonix has many features that you’d love including transcribe multiple languages, powerful integrations and APIs, advanced search, automated translation, and easily transcribe your Zoom meetings. Try Sonix for free today.

Siirry sivun alkuun